חזרה לתחומי טיפול

הדרכת הורים קבוצתית

סדנא קבוצתית להורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה והפרעות התנהגות

"בהתחלה לא רציתי לבוא…למי יש כוח לשמוע צרות של אחרים?..ומה זה הסטיגמות האלו…מתייגים אותי תחת הכותרת: "אמא לילד עם הפרעות" ..נו באמת. אך רק כשישבתי בין כל האנשים האלה..שהם הורים לילד עם קושי..בדיוק כמוני..התחלתי להירגע ולנשום...מאותה נקודה..הקבוצה הפכה להיות מקום משמעותי עבורי, מקום בו הרגשתי שאני לא לבד מול הבעיה הזאת..שהילד שלי הוא לא ה"בעייתי" היחיד..שאפשר לבכות על זה, לצחוק על זה (גם הומור שחור…זה כל כך משחרר…) ולשתף ואז גם התפניתי ללמידה וסוף סוף הבנתי למה הילד שלי מתנהג כמו שהוא מתנהג, מה אני עושה נכון ומה לא עם הילד שלי, כיצד עליי להגיב בסיטואציות מסוימות..מתי להתעקש ומתי לשחרר..מה לעשות כדי לעזור לו בלימודים, בהתנהגות ועם חברים..הבנתי למה הדברים לא התנהלו כמו שצריך עד עכשיו ואיך לעשות זאת נכון…גם בבית ..גם מול בית הספר..בעצם הבנתי מה אני צריכה לעשות כדי באמת לעזור לילד שלי..כל מה שחיפשתי עד שהגעתי לקבוצה.."

(אמא לילד בן 11, בעל הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה)


מחקרים בארץ ובעולם מראים כי השתתפות במפגש קבוצתי- סדנאי המיועד להורים לילדים בעלי הפרעות, אשר במהלכו ניתנת תמיכה להורים ומוקנים ידע אודות ההפרעות וכלים יישומיים להתמודדות עם הקשיים, מסייעת להגברת תחושת המסוגלות של ההורים ומניבה תוצאות חיוביות משמעותיות עבור הילדים, ההורים (והמשפחה כולה..) והמורים, בבית, בגן ובבית הספר.

המפגש עם ההורים האחרים, אשר מתמודדים עם אותם קשיים, הן עם הילד, הן בבית והן עם מערכת החינוך, מבסס תחושה של הזדהות אשר מיד מובילה לתחושת הקלה ומשם הדרך קלה יותר להתפנות לעשייה אמיתית- להבין מדוע הילד שלי מתנהג כמו שהוא מתנהג ומה עליי לעשות על מנת לעזור לו בצורה יעילה ומותאמת עבורו.

לכן, יצרה גילי אורן מודל עבודה המיושם במסגרת סדנא קבוצתית- ייעוצית- טיפולית, המיועדת להורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה והפרעות התנהגות (מספר המפגשים גמיש, בהתאם לצורך, בין 6 ל 12). הרכב ההורים בקבוצות נבנה על פי גילאי הילדים (הגיל הרך, ילדות, גיל ההתבגרות ובגרות) והתכנים מותאמים גם לקשיים המאפיינים את הגיל הספציפי בו עוסקים.

    מטרות הסדנא:
  1. הקניית ידע מעמיק על ההפרעה- גורמים, מאפיינים, השלכות, אבחונים, דרכי התמודדות וטיפול.
  2. הקניית כלים יישומיים ומיומנויות להתמודדות עם קשיי הילד והאתגרים היום יומיים שמייצרות ההפרעות- בבית, בגן ובבית הספר.
  3. מתן תמיכה להורים- עיבוד התגובות הרגשיות שלהם, שיתוף קשייהם והזדהות עם אחרים.
    בין הנושאים שיועברו בסדנא:
  • הקניית ידע מעמיק אודות ההפרעות - מקור, מאפיינים, השלכות ודרכי טיפול אפשריות.
  • הקניית ידע אודות תהליך האיתור והאבחון וחשיפה לסוגי אבחונים תוך התאמה בין צורך לסוג אבחון.
  • חשיפה לסוגי טיפולים הקיימים היום- סקירת יתרונות וחסרונות.
  • עבודה שיתופית של ההורים- יצירת "חזית אחידה", צמצום פערים בין בני הזוג בתפיסות עולם, צרכים, רצונות וציפיות ויישור קו.
  • הקניית כלים יישומיים ויעילים לפתרון בעיות ולניהול ההתנהגות בבית, בגן ובבית הספר.
  • הקניית כלים- כיצד ההורה יכול לעזור לילדו בתחום הלימודי, החברתי, הרגשי וההתנהגותי.
  • הקניית דרכי התמודדות עם דילמות מחיי היום יום.
  • עבודה מערכתית ושיתופית: הורים- צוות חינוכי.
  • הקניית כלים להתמודדות יעילה מול הצוות החינוכי בבית הספר/בגן - כיצד לגייס את המורים לעבודה מותאמת עם הילד.
  • חיזוק התקשורת החיובית הורה-ילד.
  • ההורה כמסנגר- זכויותיו של הילד בעל הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה והפרעות התנהגות במערכת החינוך וזכויות של ההורים (הקלות במיסים, השתתפות כספית בטיפולים ועוד).

הסדנאות כוללות הרצאות, סרטונים וסימולציות המדמות סיטואציות מוכרות מחיי היום יום וניתוח ענייני שלהן תוך הקניית הדרך הנכונה להגיב בכל סיטואציה.

אשמח  לעמוד לרשותכם בכל שאלה והסבר!

 

לפרטים נוספים בנושא הדרכת הורים קבוצתית וקביעת פגישת היכרות עם גילי אורן
התקשרו לטלפון- 0522765918

 

חזרה לתחומי טיפול