חזרה לדף הבית

הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה

פער בין יכולת לביצוע - "יש לא יכול - אין לא רוצה"

 

ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה או הפרעות התנהגות מאופיינים לרוב כילדים נבונים, שנונים ומתוחכמים. זאת כנראה בשל העובדה כי רובם בעלי פוטנציאל שכלי ממוצע ומעלה. יחד עם זאת, ילדים אלו מתמודדים לרוב עם קשיים משמעותיים בתחום הלימודי ומפגינים קשיים ברכישת מיומנויות היסוד כגון: קריאה, הבנת הנקרא, כתיבה והבעה בכתב אשר מקשים עליהם להגיע להישגים לימודיים גבוהים בכל מקצועות הלימוד עתירי המלל.

הפער בין היכולת השכלית של הילדים לביצוע בפועל הוא אדיר. ילדים, הורים ומורים מעידים על רמת הבנה גבוהה ביותר אשר אינה באה ליד ביטוי במשימות הלימודיות. הפער הזה, מוביל לתסכול עז אצל הילדים, ההורים והמורים אשר שואלים את עצמם רבות:

"הילד כל כך נבון אז למה הוא כל הזמן נכשל?"

לא פעם, שמעתי מילדים, מתבגרים ומבוגרים בעלי לקויות משפטים כמו :

"אני יודע את התשובה אבל זה לא יוצא לי טוב כשאני כותב.."
"אני אפילו כבר לא מנסה לקרוא את כל הטקסט...כל כך הרבה מילים..אין סיכוי שאני אבין את זה.."
"אני שולט בחומר אבל לא מצליח להוציא את מה שיש לי בראש החוצה.."
"למדתי כל כך הרבה למבחן הזה אבל בסוף לא זכרתי כלום.."
"אני יושב ללמוד שעות ובסוף במקום להרגיש שאני יודע את החומר יש לי סלט אחד גדול בראש.."
"יש לי את הכל בראש..אני פשוט לא יודע איך להתחיל.."

ילדים בעלי הפרעות קשב, למידה והתנהגות עלולים להיות ילדים מתוסכלים. בתחילת הדרך הם מתאמצים ומשתדלים להיות תלמידים טובים אך בהעדר סיוע מתאים, לאורך הזמן, פשוט נגמר להם הכוח. זה לא שהם לא רוצים...הם באמת לא יכולים...לא בלי עזרה.

העזרה המתאימה והיעילה ביותר בתחום הלימודי היא מתן שעורי הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה.

שיעור הוראה מתקנת, הינו שעור פרטני במהלכו הילד לומד כיצד ללמוד באופן יעיל.
המטרה היא להקנות לתלמיד/ה אסטרטגיות אשר יסייעו לו/לה לעקוף את הקשיים איתם הוא/היא מתמודד/ת כתוצאה מלקות הלמידה ולהצליח במשימה הלימודית.

בתחילה, נערך איתור אופן החשיבה, הרגלי הלמידה וסגנון הלמידה של התלמיד וזיהוי המקור לקשיי הלמידה. בהמשך, נבנית עבור התלמיד/ה תוכנית לימודים אישית במטרה להקנות לו/לה מיומנויות והרגלי למידה חלופיים- תקינים.

בשעורי ההוראה המתקנת עובדים תמיד בשני מסלולים:

א. הקניית אסטרטגיות הלמידה.
ב. יישום אסטרטגיות הלמידה על משימות לימודיות מתוך מקצועות הלימוד הנלמדים בכיתה .

אפשר בהחלט להבין ילד בעל לקויות, אשר חווה כישלונות רבים בעבר ואינו רוצה לבוא לשיעורים פרטיים. יחד עם זאת, המוטיבציה של הילד ללמידה היא קריטית לצורך הצלחת שעורי ההוראה המתקנת ולכן חשוב לעשות זאת אחרת:

הייחודיות בשעורי ההוראה המתקנת שלי, היא שאני קודם כל מתחברת אל התלמיד. אני לומדת אותו, רואה איפה קשה לו, מדברת בשפה שלו ומקפידה לצור אמון בננו. אני מבססת מערכת יחסים חברית בננו ובעיקר מנסה להעביר לו את המסר שהוא יכול להשיג הכל אם רק ילמד כמה כלים יישומיים חשובים.

במהלך השיעורים אנחנו צוחקים, כועסים, משקיעים, מתעייפים, מצליחים, מתייאשים, מנסים שוב, רוקדים, צועקים, מספרים, מתחבקים, מתעצבנים, זוכרים, מתלהבים ובתוך כל זה- לומדים!!!

אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה והסבר!

 

לפרטים נוספים בנושא הוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה וקביעת פגישת היכרות עם גילי אורן
התקשרו לטלפון- 0522765918

 

דוגמאות לאסטרטגיות למידה :

  1. רשימת אסטרטגיות הלמידה הנלמדות בשיעור .
  2. אסטרטגיית "משענת"- קריטריונים לבקרה עצמית.
  3. אסטרטגית תיקון שגיאות כתיב באמצעות משפחות מילים.

 

חזרה לדף הבית